keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Miran eka Facebook mainos

Sunnuntaina on Porin kendoseuran peruskurssinäytös. Jotenkin sinne näytökseen on aina saatava porukkaakin, joten sitä on pikkasen mainostettava. Yleiset keinot ovat mainosjulisteet sekä yksi lehtimainos paikallisessa lehdessä. Nyt oli kuitenkin aika kehitellä jotain uuttakin. Uusia juttuja oli tiedotteiden lähetys radion ja Satakunnan Kansan menovinkkeihin, mutta myös Facebook mainonta.

Peruskurssinäytös mainos. Huono puoli oli otsikko, mikä ei siihen edes mahtunut. Otsikkoa ei kuitenkaan voinut muuttaa koska se tulee suoraan tapahtuman otsikosta...

Facebook mainonta on nyt toteutettu kahdella eri tavalla, sekä tapahtuman (event) muodossa että maksullisella mainoksella. Maksullinen mainos oli minulle ihan uus juttu. Toki nähnyt niitä päivittäin, mutta en yhtään tehnyt itse. Nyt se oli kokeiltava.

Ensin perehdyin moniin konsultti blogeihin missä fb-mainonnasta kerrottiin. Aina sanottiin että se on helppoa ja nopeaa ja tavoittaa tuhansia ihmisiä nopeasti. Hinta jäi kuitenkin epäselväksi, humanisti kun olen luonteeltani, siitä se kai johtui... Mutta käytäntö opettaa. Mainoksen voi maksaa joko klikkauskertojen perusteella tai sen näkyvyyden perusteella. Itselläni oli valittu klikkaus. Eli kuinka monta kertaa sitä klikkaillaan, niin paljon joudun maksamaan. Klikkaukseen voi määritellä itse hinnan, Facebook ehdottaa jotain, mutta sitä ei tarvitse hyväksyä. Hinta on kai yleensä n 0.50€ - 1.50€ luokkaa. Itselläni hieman yli 1€, ihan siitä syystä, että kalliimmat mainokset näkyvät enemmän, koska niistä on enemmän hyötyä Facebookille itselleen.

Seuran peruskurssimainos on ollut nyt esillä noin 5 tuntia kunnes budjetti meni täyteen. Budjetiksi olin laittanut 20€ päivä. Mutta kyllä sillä rahalla tavoitettiin jo enemmän ihmisiä kun mainosjulisteilla: 15 303 henkilöä näki mainoksen, joista 42 klikkasi mainosta ja päätyi näin tapahtumamme sivuille. Vaikka vielä ei suuria osallistujia ei mainoksen puitteissa ole eventtiin saatu, on tämä mielestäni jo suuri saavutus.

Nyt vaan odottamaan mitä mainoksella saadaan aikaiseksi vielä neljän päivän aikana ennen näytöstä ja oliko siihen sijoitettu raha kannattavaa. Mutta sen näemme sunnuntaina!


Pallon muodossa kuinka moni koko joukosta on nähnyt mainoksen (vihreä). Oranssilla ne ketkä on nähnyt mainoksen sosiaalisten yhteyksien kautta, esim. jos kaveri osallistuu tapahtumaan.


Fb mainoksen tietoja, kuinka moni sen on nähnyt, kuinka moni klikannut ja paljonko rahaa on mennyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti