sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Pronssia

Lauantaina pääsin kisaamaan muutaman vuoden tauon jälkeen kendon kyu-cupissa. Nämä kilpailut ovat siis alemman vyöarvon omaavien mittelöt ja taisi olla viimeinen kerta kun niihin pääsen mukaan. Sitten on aika siirtyä isommille apajille. Pitkästä aikaa meitä lähti omasta seurasta kunnolla porukkaa ja jokainen sai mitaleita tai kunniamainintoja kotiin vietäväksi, siis hyvä me!

Itse osallistuin omasta tahdosta vain joukkuekilpailuun, muut saivat mitellä myös yksilöissä. Mutta olen hyvin tyytyväinen että pitkästä aikaa kilpailuihin tuli taas lähdettyä! Minulle on kyllä sanottu että tässä lajissa kilpaileminen ei ole vahvuuksiani, koska olen liian kiltti, enemmän kissanpentu kuin leijona mikä minun pitäisi olla pärjätäkseni. Mutta jostain syystä olen aina kisoista tykännyt, koska se tunne kun menet kentälle on jotain ihan omaa luokkaansa: adrenaliini tasot nousevat, sydän hakkaa ja jotenkin se kaikki muu jää tekemisen ulkopuolelle. Ja kun onnistuu, on tunne mitä mahtavin!


Ja pakko myöntää, kuntosalitreenistä on oikeasti ollut hyötyä myös kendoon! Ja tämän olen kuullut ulkopuoliselta harrastajalta, ei vain oma mielipiteeni. Kerran keskustelin erään lajin harrastajan kanssa, ja hänen mielipiteensä oli etteivät naiset tarvitse kendon lisäksi mitään oheisliikuntaa tai punttitreeniä. Olen täysin eri mieltä. Kun juoksin enemmän, sain myös kendoharjoituksissa enemmän jalkoihin tehoja. Nyt kun olen käynyt salilla enemmän, on vartaloni paljon voimakkaampi ja se näkyy lyöntien jämäkkyytenä ja saan koko tekemiseen enemmän voimaa ja nopeutta.

Kun kisapäivänä yleisesti katselin naisten tekemistä ja olemusta, huomaa etteivät he millekään oheisharjoitukselle aikaansa uhraa. Kendo ei täällä mielletä urheiluksi, mikä vaatisi lajien omien harjoituksien lisäksi jotain muutakin. Ja koska me kilpailemme ja harjoittelemme miesten kanssa samoissa sarjoissa täällä Suomessa, se on meille tappioksi. Miehet ovat kuitenkin lähes aina fyysiesti vahvempia ja nopeampia. Naisten lyönnit ovat heikkoja eikä niistä tällöin saa pistettä, koska käsissä ei riitä voimaa tarpeeksi heilutella kolmen minuutin ajan alle puoli kiloista miekkaa. Ja ratkaisu tähän olisi helppo: nostele painoja.

Kendon MM-kilpailut 2012, Novara, Italia

Tämän eron huomasi helpolla myös kendon MM-kisoissa, mitä olin katselemassa toukokuussa Italiassa. Ne maat, mitkä pärjäsivät tekevät lajin eteen niin paljon enemmän kuin muut. He ovat fyysisesti vahvoja ja he suhtautuvat tähän lajiin kuin mihin tahansa urheiluun. Heillä on lajin harjoitusten lisäksi ohjelmat kuntosalille, juoksulenkkejä, ruokaohjelmat ja he myös noudattavat niitä. Jos haluaa pärjätä tässä lajissa Suomea pidemmälle, olisi heistä otettava mallia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti