torstai 28. kesäkuuta 2012

Projektina ruokailu

Voi juku pujut kun oli hyvä käynti salilla tänään! Olin ihan tosi väsynyt ollut koko päivän ja menin suoraan päikkäreiltä jumppaan, mutta kyllä siellä piristy! Nyt on energiaa kun pienellä oravalla. Olin fitball-jumpassa ja sen jälkeen menin tekemään salin puolella vielä käsille pienen treenin, koska ne ei muuten olis kyytii saanut. Ihan ykköstä oli :)

Mutta nyt päätin vähän kirjoittaa syömisestä. Lähetin tässä sähköpostia että varaisin ravintoanalyysin ens viikoksi. Kattoo huomenna koska moiseen pääsen, mutta siihen kuuluu kolmen päivän päiväkirjan pitäminen ruokailuista ja sitten sen pohjalta keskusteluu ja ohjeita ruokailun kehittämiseen. Siitä saa toivottavasti lisää vinkkejä tähän aiheeseen :)

Mummun tekemää mehua
ja pähkinöitä + goji-marjoja
Mutta asiaan. Jos haluaisi saada oikeesti kuntoilulla jotain näkyviä tuloksia aikaseksi, pitäisi ymmärtää syödä myös oikein. Ja mä tiedän sen erittäin hyvin. Varmaan melkein kaikissa kuntoiluun liittyvissä lehdissä on artikkeleita tai pikkusempia juttuja eri ruoka-aineista ja niiden vaikutuksesta, ohjeita miten pitäisi syödä tai reseptejä. Ja mä olen lukenut niitä aikas monta viime aikoina. Mutta ei, mä en vaan osaa syödä oikein!

Mun suurin ongelmani on ruokailujen väliset ajat. Viime vuonna meillä oli töissä ammattilaiset jututtamassa meitä, otettiin kehonkoostumusmittaukset ja laadittiin vuoden tavoitteita. Mun yks tavoite oli syödä säännöllisesti. Koko vuoden aikana se ei toteutunut. Sillon opiskelin ja kävin töissä, jolloin aikaa ei aina ollut tai sitten sitä oli liikaa, söin silloin kun ehdein ja silloin kun oli erittäin nälkä. Mutta nyt kun olen kesän töissä kahdeksan tuntia päivässä, ajattelin opetella tämän touhun ihan oikein. Ja kahden viikon aikana se on alkanut jo sujumaan. Arkena, ei niinkään viikonloppuisin. Tätä helpottaa se että töissä on tietyt ajat kun mennään kahville, syömään ja toiselle kahville. Tämän lisäksi aamupala ja kun tulen kotiin, mahdollisesti kuntosalin kautta, voi tehdä vielä ruokaa ja lopuksi vielä iltapala. Näin päivän aikana tulee syötyä ihan kunnolla ja kohtuullisen usein.

Olen ottanut joka päivä töihin omat eväät ja siihen on kaksi syytä. Ensinnäkin näin saan suunniteltua mitä syön ja toiseksi, työpaikan ruokalassa on kuulemma kohtuu pahaa ruokaa. En ole uskaltanut kokeilla vielä. Mutta silloin en saisi miettiä rauhassa mitä tänään kannattaa syödä, ja juuri se minun pitäisi opetella. Myös välipaloihin olen alkanut panostamaan. Tässä ihan vain muutamia esimerkkejä eväistäni:

Kana-tortilla

Loput täytteet kana-tortillaan: kanaa suikaleina, salsaa,
pikkasen juustoa, pinaattia ja salaattia

Uunimunakas, lennettyään ensin ympäri uuniluukulle:
jauhelihaa, pakastevihanneksia ja kanamunaa
Kanasalaatti: kurkkua, tomaatti, paprikaa, salaatinlehtiä,
pinaattia, herneenversoja, kvinoa, grillattua broileria, oliiviöljyä

Toivon että tämän kesän aikana ehtisin paneutumaan ruokailuun ja oppisin miten se kannattaa hoitaa, jotta virtaa riittää töiden jälkeen mennä salille ja treenata tehokkaasti. Innolla odotan jo alkavaa grilli-kautta, koska oikeasti uskon että grillillä onnistun tekemään terveellisempää ruokaa kun omassa keittiössäni! Pitääpä siis ostaa sellanneen mini pallogrilli mini parvekkeelleni :D

1 kommentti:

  1. hihi, ex-työkaveri tunnustautuu lukijaksi ;)

    Ihanan näkösiä tortilloja ja kiva blogi muutenkin =)

    VastaaPoista